Adresse

Maglebjergvej 6
2800 Kongens Lyngby

Kundeservice

kontakt@idealoffice.dk

Receptionstider

Man - Tors: 9:00 - 13:00 (13:00 - 17:00 efter aftale)
Fre 9:00 - 13:00 (13:00 - 15:00 efter aftale)
Lør- søn- og helligdage: Lukket

Må man drive virksomhed i privat bolig?

Bliv helt skarp på reglerne omkring virksomhed i privat bolig, så du ikke får en ubehagelig overraskelse
Mand med laptop på sofa

Det korte svar er JA, det må du godt.

MEN

der er nogle ting du skal være opmærksom på inden du går i gang.

Generelt

Det er som udgangspunkt tilladt at udfører liberalt erhverv i forbindelse med din bolig, der er bare nogle punkter som skal være opfyldt.

Virksomheden må ikke have ansatte og må ikke give anledning til støj, trafik eller andre gener, som overskrider det normale for et boligområde.

Husk at kontrollere kommunens servitutter og lokalplan og se om virksomheden er i overensstemmelse med de gældende rammer for området.

Typisk vil det være forbudt at drive butik, håndværks- eller produktionsvirksomhed, hvis boligområdet har boligstatus, du skal derfor kontakt din kommunes teknikske forvaltning for at få tilladelse og for registrering i BBR og byggesagsmappen for din ejendom.

Leje bolig

Bor du i lejet bolig skal du have udlejers godkendelse, inden du opretter din virksomhed.

Almene lejemål

Man må som udgangspunkt kun benytte et alment boliglejemål til beboelse jf. lov om leje af almene boliger § 79, der er dog eksempler på at der er givet tilladelse til f.eks. dagplejevirksomhed, kontakt dit boligselskab, inden du begynder at oprette din virksomhed på privat adresse, hvis du bor i et alment boliglejemål, da du ellers risikere at få ophævet dit lejemål.

Ejerbolig eller andelsbolig

Kontakt ejerforeningen eller andelsboligforeningen for at få afklaret om det er tilladt at drive virksomhed, så du ikke pludselig står med en ubehagelig overraskelse.

Hvis du har ansatte

I områder der er udlagt til boligformål, kan det være forbudt at have ansatte, kontakt kommunen for at hører om de præcise regler i dit område.

Husk at når du ansætter personale skal du udarbejde en arbejdspladsvudering (APV), også selv om det er i et privat hjem, det er dog nemt at finde en skabelon på nettet.

Hvad er alternativet

Hvis du ikke må eller ønsker at have din virksomhed registreret på din private adresse, kan du benytte en adresseservice / Virtuelt Kontor.

En adresseservice er en virtuel firma adresse du kan benytte til at registrere din virksomhed på og som selvfølgelig også må benyttes til din markedsføring m.m.

Ideal Office på cvr.dk

Er en virtuel firma adresse lovlig?

Ja, men der skal være en repræsentant for dit firma på adressen, som kan kontakte dig, derfor kan du ikke bare benytte en postboks som firma adresse.

Udbyderen af Virtuelt Kontor skal være registreret jf. hvidvaskloven, det kan du se på cvr.dk om de er.